dilluns, 15 de novembre del 2021

ELS NOSTRES PRIMERS MESOS A PRIMÀRIA

 

ELS NOSTRES PRIMERS MESOS A PRIMÀRIA


Acabant el mes de novembre podem reflexionar com han estat aquests primers dos mesos a l'etapa de primària. Amb confinament inclòs, hem viscut moments de converses; treballs; jocs i emocions; que ens deixen grans aprenentatges. En aquesta entrada al blog volem obrir una finestra i compartir unes pinzellades de com han estat aquests dies a l'aula.

           

Les primeres setmanes les vam dedicar a fer nostres els espais i els materials. Conèixer on és el lavabo, l'aula de música, la biblioteca, l'espai exterior, etc. Vam acordar les normes necessàries per a una bona convivència a l'aula i vam crear hàbits i rutines que ens ajuden a anticipar-nos i a ser autònoms. Com ara penjar el nostre ocellet quan arribem al matí, anar al lavabo a l'hora d'esmorzar, saludar i seure a la rotllana a mirar un conte quan arribem de casa, etc.

          

Vam explicar com ORGANITZAR les nostres feines i vam retolar i decorar l'arxivador on guardem les feines acabades; la llibreta on deixem constància de les nostres vivències; el calaixet on deixem les pintures que s'assequin o les feines per acabar; i la carpeta d'art. Ara ja hem agafat l'hàbit i sabem on deixar i on buscar cada cosa que necessitem!


                    
                   
Hem establert CÀRRECS. Els càrrecs ens ajuden a desenvolupar la responsabilitat, l'autonomia, i el compromís amb el grup. Tots els càrrecs són igual d'importants i necessaris per a la gestió de l'aula i parteixen de necessitats reals en el nostre dia a dia. Molts d'ells, a més, ens ajuden a practicar l'escriptura en situacions quotidianes.

                   
                     
COHESIÓ DE GRUP I ENFORTIR VINCLES: El Jesús, del projecte DIMO (Dinamització i intervenció a escoles de Santa Perpètua de Mogoda) ens ha acompanyat en les sessions de cohesió de grup i ens ha ensenyat dinàmiques per conèixer-nos millor entre nosaltres, aprendre a treballar en equip i anar desenvolupant la nostra empatia.

      
      

També hem fet molta conversa i hem REFLEXIONAT envers les coses que volem aprendre aquest curs a l'escola, i hem fet una llista. Han sortit coses molt interessants, com l'esperat procés d'adquisició de 
la lectura i l'escriptura, a sumar, sobre els volcans, el cos humà... però també coses com fer amics i amigues nous i noves, cordar-se les sabates o perdre la vergonya a parlar en públic (davant dels companys i companyes).
                               
                                 

els noms de les companyes i els companysHem creat un bingo per familiaritzar-nos amb la seva representació en el llenguatge escrit. L'hem retallat i enganxat al nostre cartonet practicant la coordinació oculo-manual i desenvolupant les habilitats de motricitat fina i, una vegada acabat, ens ho hem passat d'allò més bé comprovant si reconeixem els noms de manera ràpida i intentant fer bingo.
                               
              
        

Una vegada ens hem familiaritzat amb ells, deixem constància a la llibreta de qui són els nostres companys i companyes, retallant i enganxant una foto de cada nen i nena i escrivint el seu nom al costat.



Hem creat un ABECEDARI col·locant a cada company i companya a la seva inicial. A la resta de lletres hem fet servir paraules properes per nosaltres (com les fulles o les botes d'aigua ara que estem a la tardor). El tenim a l'aula per poder agafar-lo de referència quan no recordem quin és el so o com és alguna lletra, i ens ajuda molt a escriure de manera autònoma. 
També hem fet un HORARI visual : conèixer les rutines i els horaris ens ajuda a anticipar-nos i ser més autònoms. Sobretot, ens ajuda a preparar-nos mentalment quan hi ha canvis, celebracions o activitats especials com tallers o sortides.


El pas del temps és quelcom difícil de comprendre pels infants. Amb aquesta finalitat, hem creat el CALENDARI de boles on podem observar els patrons cíclics del temps d'una forma molt visual. 

      
  • Cada boleta representa un dia de l'any. 
  • Els colors de les boletes reflecteixen el pas de les estacions.
  • Les cintes ens marquen els mesos de l'any.
  • La forma circular del calendari ens ajuda a comprendre la ciclicitat del pas del temps i que quan acaba un any, es torna a repetir un altre.
  • Amb les pinces, marquem els dies importants per nosaltres com els aniversaris, les celebracions, les sortides, etc. 

D'aquesta manera, quan els infants es pregunten si queda molt o poc temps pel seu aniversari, per les vacances d'hivern, o per algun fet concret, podem ajudar-los a quantificar-ho. Moltes vegades volen comptar els dies que falten, i d'aquí, sorgeix una meravellosa oportunitat de practicar el comptatge de quantitats elevades d'una manera significativa.

Segur que molts dels moments que acabem de compartir ja us els han explicat els vostres fills i filles i us han verbalitzat què han après o quina curiositat els hi ha creat. Desitgem poder-vos transportat per un moment dins la nostra aula. A la següent entrada explicarem amb més detall com organitzem la setmana i el dia a dia a l'aula i com es desenvolupen i interrelacionen les diferents àrees d'aprenentatge.

Una abraçada!


1 comentari:

  1. Muchísimas gracias por enseñarnos y acercarnos un poquito al interior de las aulas, me encanta todo y como lo explicáis. Gracias!!!

    ResponElimina

Aprenem a circular en bicicleta

Taller de trànsit Les i els alumnes de 3r vam realitzar un taller amb la policia municipal de Santa Perpètua, per fer-nos consciència de la ...